Z okolic Rynku robimy duży krok – i jesteśmy na Kazimierzu!
Amatorzy tematyki inżynieryjnej, zagadnień technicznych i komunikacji miejskiej nie mogą pominąć tego miejsca na mapie Krakowa – a mowa o Muzeum Inżynierii Miejskiej:-). Powstało ono w 1998 roku w budynku dawnej zajezdni tramwaju konnego i elektrycznego. Zabytkowe hale z przełomu 19 i 20 wieku świetnie się zachowały i stanowią tło dla niemałej ilości eksponatów.
Wnętrza odrestaurowanego kompleksu budynków przenoszą nas w czasie – możemy tu zobaczyć nie tylko zabytki motoryzacji, ale również obiekty inżynierii miejskiej takie jak fragmenty dawnego bruku i hydranty podziemne, a także stare instrumenty pomiarowe, radioodbiorniki i gramofony. Zbiory obejmują też sprzęty gospodarstwa domowego - odkurzacze starej daty, kuchenki gazowe i maszyny drukarskie. Dla każdego coś miłego;-).
Będąca siedzibą muzeum Zajezdnia św. Wawrzyńca jest unikatem na skalę europejską – to właściwie jedyny zachowany w całości zespół budynków zajezdni, gdzie przekrojowo przedstawiono rozwój krakowskiej komunikacji miejskiej – od tramwaju konnego do współczesnych pojazdów szynowych i autobusów;-). Pierwsza linia tramwajowa w Krakowie (a było to w 19 wieku) połączyła Dworzec Główny i Most Podgórski. Niedługo potem uruchomiono drugą – z Rynku Głównego do Parku Krakowskiego.
Muzeum posiada dwa dodatkowe oddziały – Hangar Czyżyny i Ogród Doświadczeń im. Stanisława Lema. Odbywają się tu także różne warsztaty i czasowe ekspozycje. Więcej informacji na: www.mim.krakow.pl.